24 september 2009

De 20/80-regel in je leven


Ken je de 80/20 regel? Dit is een principe dat je vertelt dat 80% van de resultaten veroorzaakt wordt door 20% van de oorzaken. Als je in staat bent je te richten op die 20% dan zorgt dat er voor dat je al een enorme stap voorwaarts maakt. Door kleine ogenschijnlijk kleine dingen te veranderen kan je dus enorme effecten veroorzaken. Dit geldt voor veel levensgebieden.

Besteed het meeste van je tijd om je meest belangrijke relaties te voeden

Reden: 20% van je relaties geeft 80% van de waarde die je er aan toekent.

Hoogstwaarschijnlijk zijn er een paar in het grote “bad” aan relaties die je er op nahoudt, die er werkelijk toe doen. Waarschijnlijk kun je die op één hand uittellen. Je bent waarschijnlijk emotioneel met ze verbonden, waardoor het je partner, je familie of een paar heel naaste vrienden/vriendinnen kunnen zijn. Richt je op die relaties en voed ze want ze zijn belangrijker dan je denkt.

Richt je op het creëren van goede herinneringen in je relaties

Reden: 20% van de tijd in je relaties geeft 80% van de herinneringen.

Wat zijn de momenten in je leven geweest waaraan je nog steeds bijzondere herinneringen aan hebt? Waarschijnlijk zijn er mensen bij betrokken geweest die je bij punt 1 hebt genoemd. Wat was het bijzondere aan die momenten en waarom staan ze je nog zo levendig bij? Zorg er voor dat je meer van dat soort momenten creëert zodat je nog meer van dat soort herinneringen creëert.

Besteed meer tijd aan het lezen en herlezen van een paar belangrijke boeken

Reden: 20% van de boeken die je leest veroorzaken 80% van de waarde van het lezen.

Soms lees je van die boeken die je altijd bijblijven. Ze verdienen het om meer aandacht te krijgen en herlezen te worden. Zelfs als je de afloop al weet. Als je boeken herleest zul je zien dat je altijd weer nieuwe aspecten ontdekt die je eerder niet opgevallen zijn. Welke boeken staan er op jouw lijstje van belangrijke boeken?

Lees alleen het belangrijke deel van een boek en sla de rest over

Reden: 20% van de inhoud veroorzaakt 80% van de waarde van het boek.

Leer jezelf om te onderscheiden in een boek waar het werkelijk om draait en laat de rest links liggen. Zo kun je nog meer belangrijke boeken lezen. Dit gaat natuurlijk alleen op voor non-fiction boeken en artikelen.

Ruim spullen op die je niet meer gebruikt of gooi ze weg

Reden: 20% van je spullen gebruik je 80% van de tijd.

Eigenlijk gebruik je maar een klein deel van wat je allemaal bezit. Het meeste ligt ongebruikt in de kast en neemt daar ruimte maar vooral ook energie weg. Ruim alle spullen die je niet meer gebruikt op of geef of gooi ze weg. Alleen dat geeft al ruimte in je hoofd.

Besteed tijd om de gereedschappen die je vaak gebruikt effectiever te gebruiken

Reden: 20% van je gereedschappen gebruik je 80% van de tijd.

Kijk maar eens naar de computer waarop je dit artikel leest. Waarschijnlijk gebruik je maar 20% van de software regelmatig. Je hebt zo je voorkeuren voor wat je gebruikt. Als je zorgt dat je die software tot in de puntjes kunt bedienen dan geeft dat veel meer waarde aan het geheel.

Maak een lijst van zinloze activiteiten en hou er mee op

Reden: 80% van de activiteiten bepalen maar voor 20% de waarde

Kijk eens naar wat je altijd doet. Is het werkelijk nodig dat je bepaalde dingen altijd doet of dat je ze zo vaak doet? Natuurlijk kan het zijn dat je daarvoor nee moet gaan zeggen tegen mensen. Maar wees maar niet bang, het zal je veel opleveren.

Richt je op waar je goed in bent

Reden: 20% van je vaardigheden zorgen voor 80% van wat je terugkrijgt

In sommige dingen ben je nu eenmaal goed. Als je weet wat dat is dan kun je je daarop richten zodat wat je terugkrijgt zo groot mogelijk wordt. Daardoor word je veel effectiever en kun je de dingen waar je gewoon echt niet goed in bent overlaten aan anderen.

Richt je op besparingen op de bodemloze putten

Reden: 20% van de dingen waar je voor betaalt zorgen voor 80% de uitgaven

Als je minder geld uit wilt geven moet je inventariseren welke bodemloze putten er in je leven zijn. Als je op die vlakken kunt bezuinigen door kleine veranderingen door te voeren kun je al heel snel veel geld besparen. Denk maar eens aan de manier waarop je je boodschappen doet of hoe je woont. Maak een analyse van je uitgaven en kijk waar je geld naar toe gaat. Pas daarna kun je plannen maken om te snijden. Snijd niet in de “peanuts” want daar is niet veel te halen. Maar kijk naar de grote uitgaven.

Vind uit wanneer je het productiefst bent maak daar gebruik van

Reden: 20% van je werktijd zorgt voor 80% van de resultaten

Iedereen heeft zo zijn dagdeel waarop hij het meest productiefst is. Voor mij is het de ochtend, terwijl een ander dat pas laat op de avond heeft. Weer anderen zijn productief als het stil is en anderen hebben juist veel “ruis” nodig. Vind uit wat jij nodig hebt om je productiviteit omhoog te helpen en gebruik dat ten goede.

15 september 2009

Persoonlijke effectiviteit door het terugnemen van je kracht

Mission 24 door Daisy Baxter

Ik denk dat we allemaal wel een situatie kennen waarin we onze kracht weg hebben gegeven. Het geeft je een vervelend gevoel omdat je geen eer doet aan wie je bent. Je geeft jezelf weg en doet soms dingen die je echt niet zou doen als je je gezonde verstand zou gebruiken.

Eigenlijk zijn het allemaal pogingen om geaccepteerd, gewaardeerd of geliefd te worden.

Gelukkig is het mogelijk om je kracht terug te pakken en nog steeds die aardige, behulpzame en productieve persoon te zijn die je altijd al was. Het is niet nodig om je doelen, overtuigingen of karakter op te geven. Het terugnemen van je kracht is waarschijnlijk het belangrijkste dat je ooit voor jezelf kan doen.

Denk nu niet dat je een gemakkelijk lijstje gaat krijgen waarmee dit alles in 3 minuut 27 voor elkaar te krijgen is. Het kan soms eng en ongemakkelijk aanvoelen om voor jezelf op te komen, maar het zal je ongetwijfeld veel opleveren.

  1. Vaak leveren mensen hun kracht in als ze kiezen voor de makkelijke weg waarbij ze niet de confrontatie aan hoeven te gaan. Hou op met die gemakkelijke route en doe wat nodig is.
  2. Ga je angsten aan en kijk ze in de ogen. Uit angst kiezen veel mensen een route waarbij ze zichzelf verkopen.
  3. Houd op met aardig te zijn. Aarde mensen zonder persoonlijke kracht worden met huid en haar opgegeten. Als je iedereen te vriend wil houden dan krijg je er het recept bij voor frustratie en uitputting. Men wil jou niet zien als de pleaser die achterover buigt om het hen naar de zin te maken. Ze willen JOU zien.
  4. Wees niet langer een slachtoffer. Shit happens, ook met leuke en aardige mensen. En nee, je hebt het niet verdiend. Wacht niet langer op de grote redder maar verander je houding. Als er iemand is die jou moet redden dan ben je het zelf.
  5. Respect win je door actie te ondernemen. Kijk maar eens om je heen. Wie respecteer je? Waarom? Woorden zijn vaak leeg, maar acties laten zien wie je bent en waar je voor staat. Hou op met vertellen wat je gaat doen, maar doe het.
  6. Bepaal opnieuw wie jij bent en wie je wilt zijn. Wat zijn de overtuigingen die daar bij horen? Blijf jezelf ontwikkelen om die persoon te worden die je wilt zijn.
  7. Waardeer jezelf. Maak jezelf niet kleiner of minder waard dan anderen. Wie wil je zijn? Wat wil je doen? Neem die stappen om net zoveel waardering voor jezelf te krijgen als dat je hebt voor die anderen.
  8. Sta voor wie je bent. Laat je niet in met mensen die niet bijdragen aan wie je bent. Hou op met investeren in giftige relaties maar doe die dingen die je nodig hebt om te worden wie je wilt zijn.
  9. Het is echt niet nodig om je kracht weg te geven. Uitgangspunt is dat je moet weten wie jij bent en wat je normen en waarden zijn. Wat vind je oké en wat vind je niet oké? Welke manier van werken staat je aan en welke niet? Hoe wil jij uiteindelijk herinnerd worden?
Kom op voor jezelf en wie je wilt zijn.

8 september 2009

Wow-factor

Butterfly Buddha door Babka_babka

De laatste tijd overvalt me regelmatig het wow-gevoel. Het is gewoon omdat ik me realiseer hoe mijn leven de laatste paar maanden veranderd is. Tegelijkertijd voel ik hoe dankbaar ik ben dat ik de veranderingen aangegaan ben maar ook dat ik de mensen ontmoet heb die bijgedragen hebben aan al die veranderingen. Ik ga ze hier niet opnoemen, ze weten het wel en zullen zich in dit bericht herkennen. Dank je wel!

Ik wilde het niet toegeven, twee jaar geleden, maar ik was niet tevreden. Nergens over. Al jaren niet.

Als ik terugkijk op hoe het was heb ik het gevoel dat ik 180 graden gedraaid ben. Wow!

Ik wilde best veranderen hoor, maar eigenlijk wist ik niet zo goed hoe ik dat moest doen. Elke keer dat ik iets veranderde was het voor een tijdje goed, waarna ik weer teruggleed in mijn oude gedrag en gewoontes. Het wilde maar niet beklijven. En ik? Ik zocht gewoon weer een nieuwe methode. Elke keer begon ik weer vrolijk opnieuw en deed een nieuwe poging om gelukkig te zijn.

Wat ik nu weet, maar toen nog niet was dat je bereid moet zijn om je oncomfortabel te voelen als je echt wilt veranderen. Terugkijkend kan ik zien dat ik elke keer tot mijn pijnpunt ging maar vervolgens terugschrok omdat het kennelijk “niet opleverde wat ik er van verwachtte”.

Veranderen doet pijn.

Dat hadden ze me niet verteld…

Ik moest uit mijn ouwe vertrouwde hoekje komen. Het plekje waar ik alles onder controle had en waar ik wist wat ik moest doen om het geheel net binnen de lijntjes te houden. En dat was eng.

Maar ik deed het. En ja het was af en toe enorm oncomfortabel, pijnlijk en onzeker.

Maar het was het waard.

Ik voel me als een vlinder die uit haar cocon is gekropen. Eerst moesten de vleugels nog even drogen, maar nu ik ze meer en meer uit begin te vouwen begin ik te genieten van mijn eigen veelkleurigheid.

“Als je blijft doen wat je altijd al deed, dan blijf je krijgen wat je altijd al kreeg.”
Hieronder vind je een aantal tips als jij het anders aan wilt gaan pakken.
  1. Neem kleine stapjes als je het eng vindt om de dingen anders te gaan doen. Haal je zelfvertrouwen uit die kleine succesjes.

  2. Doe eens iets dat je nog nooit eerder hebt gedaan zelfs als je het raar vindt. Juist die drempel van “raar” houdt je elke keer binnen de zelfopgelegde grenzen. Maar juist buiten de lijntjes van je “tekening” wordt het leuk en spannend.
  3. Doet het alleen. Je kunt steun krijgen van anderen, maar veranderen is soms een eenzame actie waar je zelf doorheen moet.
  4. Praat met anderen die je voorgingen. Zij hebben belangrijke tips en trucs voor je.
  5. Houd je positieve herinneringen bij en haal er steun uit als het tegen zit.
  6. Als je bang wordt, daar buiten je comfortzone, ga dan terug naar jezelf en je ademhaling. Ademhalen is al wat je nodig hebt en wat je door alle situaties heen kan halen. Focus op de in- en de uitademing en voor je het weet zul je je beter voelen.

Begin vandaag nog met het creëren van wow-momenten. Ik kan het echt aanraden!

2 september 2009

Verandering verandering


Lijkt het soms alsof je leven vastzit? Ik ben er achtergekomen dat het werkelijk ergens goed voor is. Dat klinkt misschien raar, maar toch is het zo.

Ik heb voor deze weblog veel geschreven over veranderen. Eigenlijk was de wil om te veranderen al heel lang in mij aanwezig, maar af en toe had ik geen idee hoe ik kon ontsnappen aan de sleur waarin ik terecht was gekomen.

Gebrek aan verandering ligt nooit aan je omgeving, maar altijd aan jezelf. Veranderen is namelijk eng. Het is raar om te ervaren hoe er een enorme drive te onderkennen is dingen anders te gaan doen, maar als puntje bij paaltje komt toch liever blijft hangen in het oude vertrouwde.

Toch wist ik, door niet te veel van mijzelf te eisen, met behulp van de 28 dagen truc veel te veranderen. Gewoon één ding per keer aanpassen en je daar gedurende die periode op focussen bleek helemaal niet zo moeilijk. En na die vier weken heb je de truc door waarna je weer iets anders op kunt pakken.

Ik werd trots op mijzelf waardoor ik de deur openzette naar andere nog veel grotere veranderingen.

Zo ben ik 25 kg afgevallen, heb ik nu een uiterst gelukkige relatie en sta ik op het punt een nieuwe baan te beginnen na 10 jaar bij dezelfde werkgever te zijn geweest. Het begon in februari, en nog steeds kan ik zeggen: Verdomd, ik ben gelukkig! Het is eigenlijk wel grappig. Ik had me al een tijdje niet meer tegen mijn 101/1001 lijst aanbemoeid, maar toch kan ik weer een aantal dingen afstrepen:
  • 1 -- 12 x €100 op mijn spaarrekening zetten (sparen geeft toch wel een goed gevoel)

  • 16 –- een PDA regelen zodat ik nooit meer een afspraak vergeet (krijg ik in mijn nieuwe baan)

  • 35--Eén "moeilijk" gerecht uit een van mijn kookboeken klaarmaken, éénmaal per week, gedurende vier weken

  • 36--Een sportwedstrijd bijwonen (EK Wushu Kungfu)

  • 44--24 kg afvallen zodat ik kan beginnen met hardlopen (25 kg nu, maar hardlopen is nog wat te veel gevraagd)

  • 58--Een bh met bijpassende slip kopen

  • 66--Een nieuwe baan zoeken

  • 90--Een nieuwe website maken met een selectie van mijn foto's en verhalen/artikelen (zie hieronder)

  • 93--Twee artikelen publiceren op een plek buiten mijn blog (zie hieronder)

Onder de grote veranderingen die ook plaatsvonden zijn de websites die ik sinds april heb opgezet:

Bezoek de sites eens en laat me weten wat je er van vindt.