30 december 2009

20 tips om je te helpen bij het veranderen


Mensen hangen aan elkaar van gewoontes. We staan op een bepaalde tijd op en in het weekeinde een beetje later. We eten bij het ontbijt meestal hetzelfde (als we al ontbijten). We drinken ’s ochtend koffie en ’s middags thee. We eten te veel, drinken te veel, roken te veel, werken te hard, rijden te snel (of juist niet). Ieder heeft zo een aantal handelingen die we het liefste dagelijks herhalen zodat het leven ietwat voorspelbaar wordt.

Maar soms zijn die gewoontes contraproductief. Als we te veel eten komen we te veel aan. Als we te veel drinken worden we dronken en kunnen de volgende dag minder goed presteren (of helemaal niet meer). Als we te veel roken doen we een aanslag op ons lichaam. Als we te hard werken dan hebben we minder tijd voor de mensen waar we van houden. Als we te hard rijden brengen we onszelf in gevaar.

Daarom zouden we soms onze gewoontes willen veranderen. Zeker nu het nieuwe jaar voor de deur staat.

Op het moment dat ik dit schrijf vriest het en is het ongeveer -5°C. Door mijn nieuwe baan (één van de nieuwe dingen in 2009) moet ik tegenwoordig veel vroeger weg dan ik gewend was en neem ik 30 minuten de auto in plaats van 10 minuten op mijn fietsje. Vroeger keek ik naar buiten, rilde en mopperde omdat ik op de fiets naar het werk moest. Als ik dan toch de auto nam baalde ik als een stekker dat ik moest krabben en dat ik daar kouwe klauwen van kreeg. Kortom: ik kwam als "Miss Happy Sunshine" op mijn werk aan.

Deze week ging het anders (deze commercial geeft geen garantie voor resultaten in de toekomst :-) Na de initiële schok toen ik buiten kwam en voelde hoe koud het was merkte ik dat ik dit soort dingen nu anders ervaar. Ik voelde hoe de vrieskou prikte in mijn neus en blies wolkjes stoom uit. Ik had de dag daarvoor een nieuwe ijskrabber gekocht en was benieuwd of het ding beter zou werken dan zijn voorganger. Ik moest lachen om het feit dat ik via de bestuurderskant door mijn auto heen moest om de bestuurderskan open te krijgen en genoot onderweg van de opkomende zon die de lucht paars, roze en oranje kleurde. Dit keer kwam ik blij aan op mijn werk: klaar voor een nieuwe dag. Ik zag in dat er wederom iets veranderd was.

Veranderen valt wel mee zolang je het maar eenvoudig houdt. En eenvoud daar houden we allemaal van in deze hectische tijd. Daarom 20 tips om je te helpen.

Checlist voor het succesvol doorvoeren van veranderingen
  1. Verander maar één ding per keer. Dit is heel belangrijk. Verandering van één gewoonte is moeilijk, laatst staan dat je in één keer meerdere dingen wilt veranderen. Houd het eenvoudig, focus op dat ene ding en gun jezelf de kans op succes.
  2. Begin met iets kleins. Overweeg om b.v. een halve gewoonte te veranderen (ga de helft roken in plaats van helemaal te stoppen, stoppen komt dan in tweede instantie)
  3. Doe mee aan een 30 dagen uitdaging. Het duurt namelijk ongeveer 30 dagen voor je een verandering handen en voeten hebt gegeven en gewend bent geraakt aan de nieuwe situatie. Een nieuwe studie wijst uit dat er verschil zit tussen gemakkelijke veranderingen en moeilijke veranderingen, waarbij het tot 66 dagen kan duren voor je gewend bent.
  4. Schrijf je voornemen op.
  5. Maak een plan hoe je het aan gaat pakken. Neem daarin op wat je motivatie is om te beginnen, welke problemen je voorziet in de toekomst en hoe je die aan gaat pakken. Bepaal wie je kunnen helpen (en vooral wie niet hulpvaardig zullen zijn!) en alle andere manieren die je kunnen helpen om je doel te behalen.
  6. Begin niet als een dolle zonder dat je een goede mentale voorbereiding hebt gehad. Plan een datum over een of twee weken om te beginnen. Houd je in die periode bezig met wat je gaat doen. Tegen de tijd dat je mag beginnen maak je een vliegende start omdat je er echt zin in hebt.
  7. Ken al je obstakels en verleidingen om van je nieuwe gedrag af te stappen. Als je het eerder geprobeerd hebt dan weet je wel wat die dingen zijn. Schrijf de oplossing op zodat je voorbereid bent. Denk maar eens aan het sigaretje na de maaltijd die voor velen zo belangrijk is!
  8. Vraag hulp als je het moeilijk hebt. Familie en vrienden ondersteunen vaak positieve veranderingen. Weet wie je kan bellen als je het moeilijk hebt. Spreek af dat je eerst één van hen belt voordat je overgaat op oud gedrag.
  9. Let op hoe je tegen jezelf praat. Vaak hebben we een hele vervelende kletsmajoor in onze nek die alleen maar negatief ouwehoert. Ik kan het niet, het wordt nooit wat, hou toch op, wie denk je wel dat je bent…
  10. Focus op de positieve kant van je verandering. Dat je meer lucht hebt, dat je eten beter smaakt, dat je gemakkelijker de trap op kan komen. Draai, als je het merkt, negatieve gedachten om naar positieve overtuigingen.
  11. Wees voorbereid op mensen die je poging ondergraven. Er zullen altijd mensen zijn die twijfel hebben bij wat je doet of je er op afwijzen. Wees duidelijk tegen hen: als je me niet kunt ondersteunen dan is het beter dat je elkaar een tijd lang niet ziet.
  12. Moedig jezelf aan. Kies een mantra die je regelmatig herhaalt. Wees niet bang om voor gek versleten te worden. We zullen zien wie het laatst lacht.
  13. Maak gebruik van visualisatie. Bouw plaatjes in je hoofd waarin je jezelf ziet in je nieuwe situatie en verbind je met de bijbehorende positieve gevoelens.
  14. Kijk in het begin (of zo lang als het duurt) niet verder dan 1 dag vooruit. Kijk als het moet niet verder vooruit dan een kwartier of een uur.
  15. Beloon jezelf. Mensen reageren nu eenmaal goed op beloningen dus vier iedere mijlpaal die je behaalt.
  16. Houd je aan de afspraken. Als je hebt besloten om niet meer te snoepen, neem dan ook niets aan van een ander (vooropgesteld dat je voor jezelf niets meer koopt natuurlijk)
  17. Zorg voor voldoende rust, voldoende water en goede voeding. Een lichaam dat geen tekorten kent zal minder gauw zeuren om foute dingen.
  18. Neem jezelf elke dag weer voor om je aan je nieuwe voornemen te houden. De geest wordt blij van regelmatig herhalen van de afspraken.
  19. Stel jezelf transparant op. Dat houdt in dat je verantwoording aflegt over je voortgang (door er over te praten met iemand of door er op het internet over te vertellen).
  20. Als je een fout maakt is dat niet het einde van de wereld. Accepteer dat je menselijk bent en begin gewoon weer opnieuw.

11 december 2009

Gek van je familie met kerst


Met de feestdagen zijn er volgens mij twee groepen mensen: zij die het heerlijk vinden om met hun hele familie onder de kerstboom te bivakkeren en zij die er, laten we het vooral voorzichtig formuleren, een spuughekel aan hebben. Vaak heeft dit te maken met de rol die familieleden spelen tijdens de festiviteiten.

We reageren soms nogal primair op onze familie. Dit varieert van alles nogal persoonlijk nemen tot je heel erg prettig voelen bij mensen die er hetzelfde uitzien, het hetzelfde doen als jij.
Uit onderzoek is blijkt dat als we familieleden zien (of dat nu in het echt of op foto's is) dat er dan delen in ons brein worden geactiveerd die geassocieerd worden met het nemen van risicovolle beslissingen.

Dit verklaart volgens de onderzoekers waarom er zo vaak wrijvingen ontstaan aan de kersttafel. De gebieden die geactiveerd worden, worden namen ook gekoppeld aan zelfreflectie. Wat er gebeurt, betrek je dus op jezelf.

Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom het gemakkelijker is om een dronken vriend te zien stuntelen met een lantaarnpaal dan een familielid de kerstboom omver te zien lopen. Je bent namelijk gewend om het gedrag van je familie te toetsen aan je eigen standaard van wat wel en niet oké is.
  1. Leuk om te weten, maar hoe hou je het nou uit met je familie als je weet dat dit kan gebeuren? Geef je helemaal over aan het moment en doe zelfs je telefoon uit (nee, ook niet op trillen).

  2. Probeer om deel te nemen aan de organisatie door mee te helpen met de voorbereidingen of af te ruimen naderhand. Actie zorgt er voor dat je minder bezig bent met nadenken.

  3. Haal oude verhalen op en verbaas je er over wat anderen zich nog herinneren wat jij allang vergeten bent. Met name kinderen vinden het heel erg leuk om te horen wat hun ouwe lui vroeger uitgehaald hebben.

  4. Neem iets mee dat je graag met anderen wilt delen, zoals een lekkere taart of een lekker wijntje.

  5. Waardeer tradities, want ze overleven de jaren terwijl jij toch elk jaar echt een jaar ouder wordt. Tradities overleven veel.

  6. Maak een foto nu iedereen bij elkaar is.

  7. Verdiep je echt in de ander en verlies je niet in de 'veiligheid' van een oppervlakkig gesprek. Wie weet wat de ander allemaal bezighoudt?

  8. Doe een spelletje met elkaar.

  9. Vertel eens wat interessants over jezelf. Je familie zit niet te wachten op "goed hoor" als ze willen weten hoe het met je gaat. Zeker niet als er echt iets te vertellen valt.

  10. Speel met de kinderen mee in plaats van allemaar bij de volwassenen te hangen. Kijk die kerstfilm mee of doe net zo fanatiek mee met de Wii als de kinderen.