28 oktober 2010

Affirmatiegeheimen


Affirmaties kunnen je helpen om op een positieve manier dingen in je leven uit te nodigen of om te worden wie je bent. Zeker als je je niet lekker in je vel voelt zitten dan kan dit heel goed helpen.
Als voorbeeld is er die man die slecht in zijn vel zat. Hij vond zijn werk niet leuk, zijn persoonlijke situatie was niet om over naar huis te schrijven en hij was behoorlijk overbelast. Op een ochtend werd hij wakker en voelde zich helemaal niet goed. Toen herinnerde hij zich dat hij ooit eens van iemand een paar affirmaties had geleerd maar daar nooit wat mee had gedaan. Hij begon zachtjes te herhalen: “Ik voel me geweldig”, “Ik voel me geweldig”, “Ik voel me geweldig”, “Ik voel me geweldig”, “Ik voel me geweldig”. Maar na vijf minuten voelde hij zich nog steeds niet beter. Even wilde hij het opgeven, maar hij zette door. Gedurende de ochtend herhaalde hij het in stukjes van vijf minuten en in de loop van de middag begon hij zich beter te voelen. Toen hij dat doorkreeg begon hij pas echt plezier te beleven aan het gebruik van affirmaties en hij gebruikt ze nu voor veel dingen.
Het gebruik van affirmaties heeft een aantal geheimen. Als je ze eenmaal weet dan word jij ook een ster in het gebruik ervan.
Affirmatiegeheimen
  1. Herhaling, herhaling, herhaling: ze werken alleen als je bereid bent om er tijd in te steken. Het vereist aandacht en concentratie, maar geen dwang
  2. Hou vol, maar forceer het niet: Herhaal de zin op een vriendelijke manier voor jezelf. Forceer het niet. Doe het hardop of zachtjes, het maakt niet uit. Richt je volledig op wat je doet en negeer alle andere gedachten. Houd het vijf minuten vol.
  3. Laat het los: Als de vijf minuten voorbij zijn dan hou je op en ga je andere dingen doen. Denk er niet meer aan en vraag je vooral niet af of het wel zal werken. Vertrouw er op dat het werkt.
  4. Je hoeft niet in te geloven wat je zegt: Dit is het allerbelangrijkste geheim. Heel veel mensen geloven (nog) niet wat ze zeggen, zeker niet als het gaat om dingen als van jezelf houden of jezelf waarderen. Dat soort dingen moeten groeien. Daarom geldt met name voor affirmaties: you can make it if you fake it.
  5. Zorg voor een ritme. Hou op met alles serieus nemen en word wat speelser. Maak er een spelletje van en breng wat ritme in wat je zegt. Dat helpt om het te voelen.
  6. Houd rekening met de vertraging. Je zult je niet direct beter voelen, maar wat je zegt zal je beïnvloeden. Met andere woorden: zoals je je nu voelt is als gevolg van wat je in het verleden aldoor herhaald hebt. Dus als je de woorden verandert dan verander je op termijn je gevoelens.

Voorbeelden van affirmaties

  • Vanaf vandaag gaat alles elke dag beter
  • Ik ben gezond, fit en vitaal
  • Ik leef in vrede en harmonie
  • Ik accepteer mezelf zoals ik ben
  • Ik vergeef mijzelf/iemand dat…
  • Rijkdom komt in alle vormen naar mij toe
  • Alles wat ik doe is een succes
  • Ik sta in mijn kracht
  • Ik verdien het om gezond te zijn
  • Ik ben het universum dankbaar voor mijn gezondheid, leven en mijn geluk

Affirmaties in de praktijk

Enige tijd geleden vertelde ik jullie over mediteren als een tibetaanse monnik. Op de cd’s kun je je eigen affirmaties laten plaatsen zodat je ze zonder al te veel moeite en in ontspannen toestand tot je kunt nemen. Klik op de banner hieronder om een gratis proefexemplaar te bestellen.



Maar je kunt ook gewoon lekker voor jezelf aan het werk met de Dol-fijn kaartjes. Elk kaartje bevat een mooie affirmatie. Elke dag trek je een nieuwe of je kiest er een uit waar je langer mee aan het werk gaat.

Dol-fijn affirmaties
Dol-fijn affirmaties
L. Franzani

21 oktober 2010

Kijk er eens anders naar


Er zijn zo van die dingen in het leven die we niet willen doen. We willen niet altijd verantwoordelijk zijn voor de was, de boodschappen, het koken of het “brood op de plank verdienen”. Het is heel gemakkelijk om daar boos over te worden als dat wel zo is. Mopperend doe je dan heus wel de dingen die gebeuren moet, maar leuk is anders.

Maar die boze bui verandert de taak niet. Het gaat niet sneller, het verdwijnt ook niet op en die vieze onderbroeken worden echt niet schoon door er op te mopperen.

Misschien is het een idee om je houding te veranderen.

Het gaat er immers niet zo zeer om wat we doen, maar veel meer hoe we het doen waardoor het heel anders gaat voelen.

Daarom is het misschien goed om eens anders naar deze zaken te kijken. Hoe meer je dat doet, hoe gemakkelijker het wordt om die vervelende dingen af te werken of naar een bepaalde situatie te kijken. Veel van de dingen die we niet leuk vinden zijn nauw verbonden met de dingen die we wel heel erg waarderen.

Ik bedoel maar: het is toch mooi om werk te hebben terwijl anderen net ontslagen zijn. Daardoor ben je toch maar mooi weer in staat om die boodschappen te doen. En schoonmaken is misschien niet leuk, maar het gebeurt wel op de plek waar je je gezinsleden een thuis creëert om te zijn en te worden wie ze willen zijn.

Het is een beetje als die plaatjes die Dr Emoto maakte van ijsmoleculen die hij óf eerst positief of eerst negatief had toegesproken. Die moleculen veranderen daadwerkelijk als dat gebeurt. Wat gebeurt er wel niet als je constant loopt te mopperen op jezelf of op de mensen of dingen om je heen?
We zijn ons dat niet zo bewust maar ik denk dat we met onze houding meer kapotmaken dan ons lief is.
Kijk daarom eens naar de k-klusjes vanuit de verbinding met dat wat je waardeert. Dan is het toch moeilijker om boos te blijven.